Bij marketing wordt er vaak gedacht aan social media en vindbaarheid. Deze onderdelen horen inderdaad bij de marketing, echter komt er nog veel meer bij kijken! Daarnaast is online vindbaarheid een veel groter proces dan de meeste denken. Veel kleine bedrijven en ZZP’ers zijn niet bekend genoeg met wat er allemaal bij komt kijken en het belang van marketing. Om succesvol marketing in te kunnen zetten is het allereerst belangrijk om meer informatie in te winnen. Lees dit artikel en je bent al aardig op weg om zelf een echte marketeer te zijn!
Vindbaarheid creëren is een lastig project. Vooral voor kleinere bedrijven. Maar hoe doe wordt je met jouw bedrijf online goed vindbaar? Je moet beseffen dat marketing continu groeiend en vernieuwend is. Iedere branche heeft er mee te maken en hierdoor is de concurrentie op het gebied van marketingactiviteiten ook enorm.
Wil jij mooi promotiemateriaal ontwikkelen voor jouw klanten? Dan moet je er rekening mee houden dat jouw klanten continu ‘verleidt’ worden met marketinguitingen. Steeds vaker zie je professionele websites, social media bedrijfsaccounts en veel promotie materiaal in de vorm van afbeeldingen en video’s. Natuurlijk wil je dat jouw diensten of producten zichtbaar zijn voor de (potentiële) klant. Alleen is het vaak lastig deze klanten te benaderen. Denk alleen al aan rangschikken in de zoekresultaten zoals bij Google.
Het makkelijkste om effectief te zijn op het gebied van marketing is het uitbesteden aan bijvoorbeeld een marketingbureau of ZZP marketeer, echter is dit vaak duur. Het gemiddelde tarief per uur van een ZZP marketeer bedraagt maar liefst circa €50,- tot €100,-. Een marketingbureau is zelfs nog een stuk duurder. Zij rekenen al snel €70,- tot zelfs €150,-. Hierdoor lopen de kosten voor marketingprojecten al snel hoog op. Dit maakt het bijna onbetaalbaar om alles wat betreft marketing uit te besteden.
Eventueel kan je wel delen van de marketing uitbesteden die lastig of arbeidsintensief zijn. Zo kan je de online vindbaar voor jouw bedrijf uit handen geven. Dit wordt namelijk voornamelijk gegenereerd d.m.v. continuïteit in uitingen, linkbuilding en content creatie. Hierdoor gaat er erg veel tijd en energie in zitten. Daarnaast is er ook enige expertise vereist om dit succesvol uit te kunnen voeren.
De opbouw van online vindbaarheid
Nu je weet dat de marketingkosten snel kunnen oplopen weet je dat het belangrijk is om zelf enige marketing expertise op te doen. Zo kun je al behoorlijk wat kosten vermijden.
Als we kijken naar de opbouw van online vindbaarheid voor jouw producten/diensten en website kunnen we dit verdelen in enkele onderdelen. De online vindbaarheid bevat een betaald onderdeel (Search Engine Advertising / SEA) en gratis onderdeel (Search Engine Optimalisatie / SEO).
Begin met de basis SEO van jouw website. De meeste websites werken met Wordpress. Draait jouw website ook op Wordpress? Dan is het handig om plugins te downloaden en installeren die jou helpen bij dit proces te veréénvoudigen. Hiervoor kun je de plugins Rankmath of Yoast gebruiken. De plugins geven door middel van checkboxes op je webpagina’s aan of je voldoet aan bepaalde aspecten voor een goede interne SEO opbouw. Per pagina moet je voldoen aan onder andere passende headers, een bepaalde hoeveelheid woorden en goede zoekwoorden.
Marketingtermen voor dummies
Als je de interne SEO van jouw website probeert aan te pakken kom je continu in aanmerking met tal van marketingtermen. Deze zijn voor jou als beginnende marketeer nog wel eens lastig te begrijpen. Om effectief aan de slag te kunnen gaan hebben wij onderstaand een lijstje voor je klaargezet:
- Keywords; de zoekwoorden waarop je gerangschikt en gevonden wilt worden in zoekmachines. Het is handig om hiervoor wat onderzoek te doen. Achterhaal hoeveel animo er is voor bepaalde woorden. Zo kun je bij veel tools de SEO en SEA moeilijkheidsgraad inzien (hoeveel concurrenten gebruiken al de zoekwoorden die jij wilt gebruiken en hoe vaak wordt erop gezocht). Tools die je hiervoor kan gebruiken zijn; Ubersuggest en Ahrefs.
- Het focus keyword; dit is de belangrijkste zoekwoord van jouw webpagina. Dit zoekwoord verwerk je op veel plekken van je webpagina. Zo plaats je het in de eerste alinea van een webpagina, verwerk je het in de h1 (hoofd header) en alt-tekst van een afbeelding.
- Sub-headings; de sub-headings zijn overige headers en worden aangeduid met h2, h3 etc. Normale keywords kan je goed gebruiken in de verwerking van sub-headers.
- Keywords density; frequentie voorkomen van de ingestelde zoekwoorden. Gebruik niet te vaak de ingestelde zoekwoorden (in de hoop voor een betere vindbaarheid) en gebruik ze ook niet te weinig gebruik. De juiste hoeveelheid bepalen is lastig zelf te bepalen. Gebruik hiervoor dus plugins als; Rankmath en Yoast. Deze geven aan of wanneer je voldoet aan de juiste keyword density. Dit wordt weergeven als je een webpagina bewerkt bij de SEO checkboxes.
- Linkbuilding; iedere webpagina en website moet aan linkbuilding doen. Dit wordt onderverdeeld in external backlinking en internal linkbuilding. External is het verwijzen vanuit eigen pagina’s naar andere hun websites. Internal is het verwijzen naar eigen andere webpagina’s. Dit zorgt voor een ketting van gelinkte informatie. Bij external backlinking moet je letten op een aantal SEO scores van webpagina’s waarvan jij wilt dat ze naar jou linken. Dit zijn de domain authority, page authoriy, citation flow en de trust flow. Voor een buitenstaander is dit niet direct in te zien, maar deze scores worden gebruikt door zoekmachines om jou te rangschikken. Hier kan je marketingtools voor gebruiken (bijv. Mangools).
- De alt-teksten; zodra jij afbeeldingen op je website plaatst kan je hiervoor een titel instellen, maar ook een alt-tekst. De alt-tekst is een omschrijving die je aan de afbeelding geeft. Het omschrijft de afbeelding voor zoekmachines zodat zij weten waar de afbeelding over gaat. Zorg er dus voor dat iedere afbeelding een goede alt-tekst heeft. Bij iedere webpagina is een afbeelding toevoegen verstandig. Verwerk hierin ook je focus keyword van die pagina. Naast dat het helpt voor de SEO zijn afbeeldingen natuurlijk ook aantrekkelijk voor websitebezoekers.
Vind je de marketing werkzaamheden toch te veel en heb je moeite met de juiste tools vinden? Kijk eens op de website voor SEO tools voor beginners. Hier staan zowel gratis als betaalde marketingtools opgesomd. Deze tools helpen bij het achterhalen van de huidige SEO status van je website, vergemakkelijken zoekwoordenonderzoek en helpen bij SEO instellingen. Verder kan je er tools vinden voor hulp bij de SEA en design gedeelte. Handige tools besparen je tijd en kosten. Alleen al met de gratis tool Unsplash (een alternatief van de bekende Shutterstock) kan je zo’n €50,- per maand besparen op het gebied van afbeeldingen.
Onthoud dat marketing een continu proces is
Belangrijk is om niet te vergeten dat marketing niet stopt. Je zal continu marketing werkzaamheden moeten uitvoeren of het moeten uitbesteden. Anders zal je negatieve gevolgen, zoals een verlaging van positie in zoekmachines ervaren.
Regelmatige content updates die aansluiten bij wat de klanten willen zien is hierbij een vereiste. Hiervoor zijn gemakkelijke marketingtools die populaire en bijpassende content voor jouw bedrijf kunnen vinden. Zelfs zijn er bepaalde tools die de content geheel voor jou schrijven. Wel is het handig om dit na te lezen, te corrigeren en eventueel aan te vullen met persoonlijke content.
Verder is het belangrijk om actief te zijn op social media platformen waar jouw klanten actief op zijn. Post bijvoorbeeld per maand 2x content. Dit kan gaan over: diensttoelichting, (bedrijfs)nieuws, meet the team, polls of leuke tips en weetjes. Het actief zijn zorgt voor continuïteit en interactie met (potentiële) klanten.
Tot slot moet je de maandelijkse linkbuilding werkzaamheden niet vergeten! Begin bij je online aanwezigheid op review websites, allerlei bijpassende startpagina’s en blogsites. Dit zal jouw bedrijfswebsite in de ogen van zoekmachines betrouwbaarder laten blijken. Daarnaast helpen de reviewsites natuurlijk ook bij de betrouwbaarheid voor (potentiële) klanten. Linkbuilding is voor zoekmachines een bevestiging dat die webpagina / website met jouw website verbonden wilt zijn.